1. BUGATTI

    TYPE 57 ROADSTER GRAND RAID GANGLOFF Meer informatie

    1934

Het roept onmiddellijk avontuur op, het woord ‘raid’, een Franse uitdrukking voor een lange rally door onherbergzaam gebied, zoals een woestijn. De naam is door Bugatti ook bewust gekozen voor deze zeer sportieve uitvoering van het Type 57 met de twee aërodynamische uitstulpingen aan de achterzijde, die aan de vormen van een vliegtuig doen denken. Carrosseriebouwer Gangloff uit Colmar, die veel koetswerken voor Bugatti bouwt, is verantwoordelijk voor dit prachtige ontwerp. De aluminium carrosserie is gebouwd op een chassis van het Type 57.

Als deze auto op de Parijse autotentoonstelling van 1934 wordt gepresenteerd, slaat hij in als een bom. Het ontwerp dient als voorbeeld voor verschillende carrosserieën op basis van het Type 57.

Na de tentoonstelling rijden Veyron en Wurmser de auto in de rally Parijs-Nice-Parijs. Robert Benoist behaalt met de Bugatti de overwinning in de heuvelklim van Chavigny in 1935, waarna de auto ook deelneemt aan een duurzaamheidswedstrijd door de Vogezen.

In de jaren vijftig komt de Bugatti terecht bij een Belgische verzamelaar en in 2001 wordt de auto verworven door het Louwman Museum. De ‘Grand Raid’ is daarna volledig gerestaureerd naar de staat zoals hij in 1934 in Parijs te zien was.

Het Type 57 van Bugatti is de ‘familieauto’ van het merk. Het is een poging van het merk om de auto’s te standaardiseren. Hoewel zeer fraai, kunnen de meeste koetswerken niet als ‘spannend’ worden omschreven. Deze ‘Grand Raid’ vormt hierop een uitzondering.