Louwman Museum verwerft ‘buitenaardse’ Pininfarina 'X'

Louwman Museum verwerft ‘buitenaardse’ Pininfarina 'X'

Sinds enige maanden staat in het museum een wel heel bijzondere auto. Het betreft een ‘one-off’ concept car met een bijzonder verhaal.

De ruimtewedloop was de wedijver die de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie voerden om de verovering van de ruimte. Deze liep ruwweg van 1957 tot 1975 en omvat de inspanningen van beide naties om de ruimte te verkennen met satellieten en om uiteindelijk met een bemande vlucht op de maan te landen en terug te keren naar de aarde.

Dit had zijn ook effect op het dagelijks leven. De meest alledaagse huishoudelijke artikelen werden als ruimteschepen ontworpen. In de auto-industrie was het niet anders en toen de Italiaanse ontwerper en carrosseriebouwer Pininfarina deze trend volgde, was het resultaat buitenaards.

Persoonlijk aangevoerd door Batista "Pinin" Farina en gemaakt als onderdeel van een wetenschappelijk onderzoeksprogramma van de fabriek kreeg deze experimentele auto de titel "X".

Een revolutionair carrosserie-ontwerp en ongewone ruitvormige lay-out van de vier wielen resulteerde in een aerodynamica die hogere maximumsnelheden en een lager brandstofverbruik mogelijk maakten. De Pininfarina X heeft een, zelfs voor de moderne tijd, uitzonderlijke lage Cw-waarde van slecht 0,23 cd.

De auto wordt bestuurd door middel van het enkele voorwiel, terwijl de twee zijwielen zorgen voor de stabiliteit. Een Fiat 1089 cc motor ligt schuin achterin de auto en drijft het enkele achterwiel aan. Op onderstaande foto is goed te zien dat het motorblok schuin ligt.

De auto werd in 1960 gepresenteerd tijdens de Motor Show in Turijn. Na deze tentoonstelling is de auto teruggebracht naar de fabriek. Vervolgens is Batista "Pinin" in de auto langs verschillende fabrikanten gereden om met hun eventuele massaproductie van het model te bespreken. Zover is het echter nooit gekomen en het is gebleven bij dit unieke exemplaar!

De auto is inmiddels weer in dezelfde conditie als tijdens zijn introductie. Het eenvoudige interieur van de 'X' met de prachtige patina van de zwart lederen bekleding is gelukkig in originele staat bewaard gebleven.



De volgende artikelen in de nieuwsbrief kunnen u ook interesseren:

De geschiedenis van de automobiel verlichting

 

Louwman Museum wint tweede prijs in Chantilly

Tentoonstelling Rijkspolitie Porsches zeer goed bezocht