1. ALFA ROMEO

    6C 1750 GRAN SPORT TESTA FISSA Meer informatie

    1931

‘Testa Fissa’ is Italiaans voor ‘vaste kop’, een niet-demontabele cilinderkop. Voor 1931 stellen de reglementen van de Ierse Tourist Trophy (TT) – het jaar daarvoor gewonnen door Nuvolari met een Alfa Romeo 6C –dat de cilinderkop demonteerbaar moet zijn. Dit lossen de Italianen geheel op eigen wijze op door blinde schroeven toe te passen, die niettemin kunnen draaien. De racecommissarissen zien deze voor echt aan en zoeken niet verder...

Het binnenhalen van ingenieur Vittorio Jano door Alfa Romeo blijkt een gouden greep, want ook de opvolger van de 1500, de 6C 1750, is zeer succesvol. De zescilinder, die in de Gran Sport- en Super Sport-versies voorzien is van een compressor, behaalt overal in Europa overwinningen; in de Mille Miglia, de Targa Florio, de Tourist Trophy en op Montlhéry.

In 1929 rijden 25 van de 26 ingeschreven 6C 1750’s de Mille Miglia uit, maar nog legendarischer is het verhaal van de ‘Mille’ van 1930, waarbij Tazio Nuvolari zijn aartsrivaal Achille Varzi in het nachtelijk duister op de hielen zit. Beiden rijden met een 6C 1750. Als Nuvolari de achterlichten van Varzi’s auto ziet, schakelt hij zelf zijn verlichting uit om Varzi niet te laten merken dat hij gaandeweg dichterbij komt. Nuvolari overrompelt Varzi volledig als hij hem voorbij schiet. Met elf minuten voorsprong op zijn rivaal gaat Nuvolari als eerste over de eindstreep.

De hier aanwezige Testa Fissa rijdt in 1934 de Mille Miglia met aan het stuur Nino Farina, die in 1950 de eerste wereldkampioen Formule 1 zou worden.