1. ALFA ROMEO

    8C 2900B SPIDER CORSA SPERIMENTALE 'BALENA' Meer informatie

    1941

De restanten van deze auto worden in de jaren tachtig gevonden in een slaapkamer in Buenos Aires, Argentinië. Het is het laatste exemplaar van de 8C 2900-serie, Alfa Romeo’s snelste en sterkste vooroorlogse sport/racewagen. Deze ‘Balena’ (walvis) is een experimenteel gestroomlijnd model met een 180 pk motor, ontwikkeld door ingenieur Gioacchino Colombo. Hij ontwerpt ook de carrosserie, een van de weinige die hij ooit zou tekenen. Later zou Colombo furore maken als motorontwerper bij Ferrari. Van 1949 tot 1951 wordt er door Carlos Perez de Villa met deze Alfa geracet in Argentinië.

De eerste elf auto’s uit de 8C 2900-serie worden door de Scuderia Ferrari uitsluitend ingezet voor races. Dit type, de 8C 2900A, bezet in 1936 de eerste drie plaatsen in de Mille Miglia en wint de 24-uursrace van Spa-Francorchamps. De twee daaropvolgende jaren wint Alfa Romeo eveneens de Mille Miglia, in 1938 met de 8C 2900B. De B heeft een extreem stijf chassis met onafhankelijke voorwielophanging en pendelassen achter, waardoor het mogelijk is hoge bochtsnelheden te bereiken. Het kan dan ook een echte supersportwagen genoemd worden.