1. BMW

    328 Meer informatie

    1938

Slechts 830 kilogram weegt deze BMW 328, die is gemaakt om mee te racen. Alle overbodige zaken, zoals bumpers, zijn weggelaten. De ronde uitsparingen onder de koplampen zijn bedoeld om meer koellucht langs motor en remmen te laten stromen. Een praktische oplossing, waarmee ook materiaal wordt bespaard. De aërodynamische carrosserie is gemaakt van een speciale metaallegering en is gevormd rond een buizenframe.

De BMW 328 is een echte allrounder: sportauto, circuitbolide en langeafstandsracer in één. Mede hierdoor geldt de auto als een van de belangrijkste sportwagens aller tijden.

Het blauwwitte beeldmerk van de Bayerische Motoren Werke symboliseert de  kleuren in het wapen van Beieren. Van origine maakte BMW vliegtuigmotoren voor onder meer de Messerschmidt 109. Alvorens over te gaan tot de bouw van auto’s had BMW een grote reputatie opgebouwd met de productie van motorfietsen.

De BMW 328 wordt ontwikkeld als prestigeproject voor het Derde Rijk. De auto moet klaar zijn vóór de Olympische Spelen van Berlijn in 1936. Het prototype van de 328 wint in 1936 de tweeliter sportwagenklasse in de Eifelrennen. Uiteindelijk schrijft de BMW 328 meer dan 140 race- en rallyoverwinningen op zijn naam, waaronder de Mille Miglia van 1940. Na de oorlog worden de rechten op de motorenontwikkeling en -fabricage als herstelbetaling aan de Engelsen overgedaan en worden de motoren gemonteerd in auto’s als AC, Frazer-Nash en Bristol. De BMW-fabriek in Eisenach staat na de oorlog op Oost-Duits grondgebied en produceert tot 1955 vooroorlogse BMW-modellen onder de naam EMW (Eisenacher Motoren Werke).