1. BUGATTI

    TYPE 18 SPORTS TWO-SEATER ‘BLACK BESS’ Meer informatie

    1913

De beroemde Franse vliegenier en sportman Roland Garros (1888-1918), een goede vriend van Ettore Bugatti, wordt in september 1913 de eerste eigenaar van deze Bugatti Type 18 Sports Two-Seater. Datzelfde jaar vliegt Garros als eerste piloot non-stop over de Middellandse Zee in een éénmotorige Morane-Saulnier. Bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog in 1914 wordt hij gevechtspiloot. In oktober 1918 sneuvelt hij tijdens een luchtgevecht, drie weken voor het einde van de oorlog en één dag voor zijn dertigste verjaardag.

Zijn Bugatti wordt doorverkocht naar Engeland en komt in 1922 in handen van de vrouwelijke coureur Ivy Cummings, die de auto ‘Black Bess’ noemt, naar de zwarte volbloed van de legendarische struikrover Dick Turpin. De auto, met zijn zeer sterke 5,5 liter motor van 100 pk, kent daarna nog verschillende eigenaren.

De kuipstoeltjes, die nog steeds de originele lederen bekleding uit 1913 hebben, zijn schuin achter elkaar geplaatst, zodat de chauffeur en de 'mécano' elkaar niet in de weg zitten.

Deze Bugatti is de vierde uit een serie van zeven stuks van het Type 18. Hij oogt rank, maar kan een topsnelheid van 150 km/u bereiken. Het is de enige kettingaangedreven Bugatti ooit gebouwd. De carrosserie is van Henri Labourdette, van wie elders in het museum de Panhard & Levassor ‘Skiff’ staat.

Roland Garros was een fervent tennisser. In 1927 worden de Franse open tenniskampioenschappen naar hem vernoemd.