1. EDSEL

    PACER CONVERTIBLE Meer informatie

    1958

Allerlei nieuwe technieken, zoals een snelheidsmeter die rood wordt als er te snel wordt gereden en een transmissie die geschakeld kan worden met druktoetsen op het stuur, kunnen niet voorkomen dat de Edsel Pacer Convertible een van de grootste marketingblunders uit de autohistorie wordt.

De Edsel, vernoemd naar de in 1943 overleden zoon van Henry Ford, wordt in 1957 door de Ford Motor Company als nieuw merk gelanceerd in de hogere middenklasse, net onder het topmerk Lincoln. Mede dankzij de enorme marketingcampagne ontstaan hoge verwachtingen. De styling, met de op een paardenhoofdstel gelijkende grille, de ‘horse collar’, wordt echter lang niet door iedereen gewaardeerd. Ook de kwaliteit laat te wensen over, evenals de rijcapaciteiten, zo blijkt uit autotests van tijdschriften en consumentenorganisaties. Daarbij verkeert Amerika eind jaren vijftig in een crisis en neemt de vraag naar grote, benzineslurpende auto’s zoals de Edsel af. Ford verliest miljoenen dollars aan Edsel en haalt het merk in 1959 officieel van de markt; de auto’s worden doorgeproduceerd tot 1960.