1. FIAT

    8V DÉMON ROUGE Meer informatie

    1953

Een wel zeer eigenzinnig ontwerp van Giovanni Michelotti, gebouwd door Vignale op basis van de beroemde Fiat 8V. In 1953, op de autoshow van Turijn, toont Michelotti met deze Fiat 8V Démon Rouge (rode duivel) zijn creativiteit en inventiviteit.

De halfronde, rechtopstaande achterruit onder de overstekende dakpartij is wel een van de meest opvallende details. Het is een aërodynamische kunstgreep om de achterruit schoon en droog te houden bij zware regenval. Later zou iets dergelijks worden toegepast bij de Ford Anglia en de Citroën Ami. Het dak zelf is grotendeels van plexiglas, teneinde het idee van een open auto te creëren. De portiergrepen zijn op ingenieuze wijze verwerkt in de achterste dakstijlen. Bumpers heeft de auto niet en de koplampen zijn geïntegreerd in de grille.

In 1955 wint het ontwerp de eerste prijs in het ‘Coppa Campione d’Italia’-concours d’élégance. Bijna vijftig jaar later, in 2004, wint de auto de ‘Best of Show’-prijs op het concours d’élégance van Paleis Het Loo in Apeldoorn, het meest prestigieuze automobielevenement van Nederland.

De Fiat 8V – ‘Otto Vu’ in het Italiaans – is de enige achtcilinder die Fiat ooit heeft gebouwd. De sportwagen, bedoeld voor deelname aan de Mille Miglia, komt in 1952 op de markt. Hij is erg duur: in Amerika kost hij met 6.000 dollar bijna twee keer zo veel als een Jaguar XK120. Er worden precies 114 exemplaren van de 8V gebouwd, waarvan diverse met speciale carrosserieën van onder meer Zagato, Ghia en Vignale.