1. HOLSMAN

    RUNABOUT HIGHWHEELER Meer informatie

    1902

In oude westerns zijn ze nog wel te zien, deze zogenaamde ‘runabouts’ of ‘buggies’, maar dan met een paard ervoor. Deze lichte koetsjes met hun hoge wielen zijn uitstekend geschikt om over de zanderige prairies in Amerika te rijden.

Harry K. Holsman uit Chicago begint in 1902 deze koetsjes te voorzien van een tweecilinder boxermotortje (cilinders recht tegenover elkaar) en wordt een van de grootste fabrikanten van dit type auto, dat ‘highwheeler’ wordt genoemd.

Rijden gebeurt door de grote hendel naar achteren te trekken. De riemen spannen dan aan, waardoor de auto zich in beweging zet. Remmen gebeurt door de hendel naar voren te duwen, waarna de riemen gelost worden en de remblokken tegen de wielen komen. Voor achteruitrijden wordt de hendel nog verder naar voren bewogen waardoor er een aandrijfwiel tegen de wielen wordt gedrukt.

De komst van de goedkope en betrouwbare T-Ford betekent het einde van de highwheelers, die begin 20e eeuw door tientallen fabrikanten worden gemaakt, zoals Black, Peets, Dart en Holsman. In 1910 houdt Holsman op te bestaan.