1. JAGUAR

    XKSS Meer informatie

    1957

Het klinkt ongeloofwaardig, maar ondanks de overwinningen die de auto had behaald, kost het Jaguar moeite om de laatste D-types te verkopen als de fabriek zich in 1956 terugtrekt uit de racerij. Vandaar dat besloten wordt de resterende auto’s om te bouwen naar een straatversie, de XKSS.

Uiteraard wordt de auto cosmetisch en comforttechnisch aangepast en moet hij ook voldoen aan de wetgeving voor het rijden op de openbare weg. De D-types worden ontdaan van de vin achterop en van de scheidingswand tussen passagier en bestuurder. Toegevoegd worden een andere voorruit, zijruiten, een passagiersdeur, chromen bumpers en een stoffen cabrioletkap.

Een felle brand legt in februari 1957 een deel van de Jaguar-fabriek in Coventry in de as, waarbij onder meer een aantal gereedstaande en in afbouw zijnde XKSS’en verloren gaat. Mede daarom zijn er in totaal slechts 16 Jaguars XKSS op de markt gekomen, waarvan ook Steve McQueen er een bezat.