1. LAGONDA

    M45R THE 1935 LE MANS WINNER Meer informatie

    1935

De vin achterop deze Lagonda M45R wordt er een nacht voor ‘Le Mans’ 1935 nog opgezet, omdat de deelnemende Alfa Romeo’s er ook een hebben. Hij zit dan ook een beetje scheef omdat het haastwerk is geweest. Bij replica’s van deze auto zit hij keurig recht.

Met nauwelijks olie in de motor en met een beschadigde stuurinrichting, wat ontstaan is door een aanrijding in de stortregen met een spinnende Aston Martin, rijdt deze Lagonda in 1935 op Le Mans naar de finish. De Lagonda-equipe, bestaande uit de coureurs Hindmarsh en Fontes, wordt zwaar onder druk gezet door de Alfa Romeo van Heldé (pseudoniem van de beroemde coureur Dreyfus) en Stoffel. Alfa Romeo is van plan de vijfde overwinning op rij te behalen op Le Mans en daarmee het record van Bentley te evenaren. Heldé wordt echter verkeerd geïnformeerd door zijn pitcrew: hij denkt de koppositie te hebben, maar blijkt nog een ronde achter te liggen op de Lagonda, die de overwinning behaalt met een totale afstand van 3.006,8 kilometer en een gemiddelde snelheid van 125,3 km/u.

De Le Mans-winnende Lagonda in het museum heeft nog de originele bekleding, body en interieur. Het is een van de twee Lagonda’s die voor Le Mans 1935 is ingeschreven door merkdealer Arthur Fox. Testrijders John Hindmarsh en Luís Fontes vormen de rijdersequipe. Vooral de 21-jarige Fontes is een van de favorieten, maar deze talentvolle coureur zou al na één succesvol seizoen stoppen met racen.

De auto is na ‘Le Mans’ verkocht aan de dan net aangetreden Lagonda-chairman Alan Good, die kort daarna een nieuwe technisch directeur in dienst neemt: Walter Owen Bentley.