1. LAGONDA

    V12 LE MANS WORKS TEAM CAR Meer informatie

    1939

“Ik wil volgend jaar met de V12 naar Le Mans.” Zo klinken ongeveer de woorden van Lagonda-baas Alan Good als hij rond Kerstmis 1938 het kantoor van zijn technisch directeur Walter Owen Bentley binnenstormt. Bentley heeft dan een halfjaar om een raceauto te bouwen met daarin de nieuwe twaalfcilinder van Lagonda. Hij bijt terug: “Winnen is onmogelijk. We gaan proberen de race uit te rijden en winnen doen we het jaar daarop wel.”

Bentley past de V12 aan en brengt de oorspronkelijke 180 pk omhoog naar 206. Hij bespaart gewicht door lichter staal te gebruiken en door gaten in de chassisbalken te boren, die afgedekt worden met aluminium platen. Vanwege het startnummer krijgt de auto de bijnaam ‘Old Number 5’.

Arthur Dobson en Charles Brackenbury vormen het rijdersteam. Dobson start goed, maar wordt terechtgewezen door de Franse Bugatti’s en Delages. Rond vier uur ’s nachts rijdt de Lagonda als zesde, maar rukt dan op naar de derde plaats achter de Delage van Gerard/Monneret en de Bugatti van Wimille/Veyron om die positie vast te houden tot de finish. Een in particuliere handen zijnde zusterauto wordt vierde. ‘Old Number 5’ wordt wel winnaar in zijn klasse. De auto reed 239 ronden, een afstand van 3.200 kilometer, haalde een gemiddelde van 133 km/u en is op de Mulsanne Straight officieel geklokt op een snelheid van 223 km/u. 

De auto’s zijn na de oorlog verkocht aan Charles Brackenbury. Daarna kent de auto nog verschillende eigenaren voordat hij wordt verworven door het Louwman Museum.