1. LAMBORGHINI

    350 GT Meer informatie

    1965

Het verhaal wil dat Ferruccio Lamborghini, een tractorfabrikant, zich tijdens een toevallige ontmoeting met Enzo Ferrari beklaagt over diverse gebreken aan de Ferrari die hij onlangs heeft aangeschaft, waarop Enzo hem laat weten dat hij zich verder maar met het bouwen van tractoren bezig moet houden. De minstens zo koppige en eigenwijze Lamborghini besluit hierop zijn eigen autofabriek te beginnen en Ferrari te beconcurreren. Het eerste prototype, de 350 GTV, wordt in 1963 in Turijn gepresenteerd. Het daarvan afgeleide productiemodel is de 350 GT, die een jaar later op de autosalon van Genève wordt getoond.

De ranke, elegante en sportieve carrosserie met de grote raampartijen is ontworpen door Franco Scaglione. Het koetswerk is vervaardigd door Touring uit Milaan volgens de ‘Superleggera’-methode (uiterst licht): aluminium panelen, direct gemonteerd op een buizenchassis. Dankzij zijn 3,5 liter twaalfcilinder met vier bovenliggende nokkenassen, ontwikkeld door oud-Ferrari-ingenieur Giotto Bizzarrini, kan de auto een topsnelheid bereiken van 240 km/u.

Er worden slechts 120 exemplaren van de Lamborghini 350 GT gebouwd en deze is geleverd aan de Engelse verzamelaar C.W.P. Hampton. Hij vergelijkt de Lamborghini met zijn Ferrari-tijdgenoten en concludeert dat de Lamborghini minstens zo goed, zoniet beter is dan de Ferrari.