1. LANCHESTER

    28-HP LANDAULETTE Meer informatie

    1910

Omdat de 3,5 liter zescilinder motor tussen de twee voorstoelen is geplaatst, ziet deze Lanchester er wat vreemd uit, maar ook omdat vormgeving bij het merk op het tweede plan staat. De auto wordt in 1910 geleverd aan de eigenaar van een kolenmijn in het noorden van Engeland. In de jaren twintig komt de auto terecht bij de plaatselijke garage, die de ruime Lanchester een tijdlang inzet als taxi en om het lokale voetbalelftal te vervoeren. De auto eindigt uiteindelijk achterin de garage onder een stapel rommel.

In 1953 wordt de Lanchester in zwaar verwaarloosde staat teruggevonden en weer rijdend gemaakt. De auto maakt daarna onderdeel uit van verschillende collecties en wordt in 2001 door het Louwman Museum verworven. In 2005 wint de Lanchester op het Concours d’Elégance Paleis Het Loo de eerste prijs in zijn categorie.

Ondanks hun onorthodoxe vormgeving vinden de sinds de eeuwwisseling door Frederick Lanchester in het Engelse Birmingham gemaakte auto’s hun weg naar welgestelde en zelfs koninklijke kringen. Dit vanwege hun hoge kwaliteit, comfort en vooruitstrevende techniek. Lanchester maakt weinig nieuwe modellen, maar verbetert telkens de oude, en stelt zelfs klanten in de gelegenheid om hun auto te ‘upgraden’.

Begin jaren dertig wordt de fabriek overgenomen door BSA, dat ook Daimler in zijn bezit heeft. In de jaren vijftig verdwijnt Lanchester als merk.