1. RAPID

    SWISS VOLKSWAGEN by Jozef Ganz Meer informatie

    1946

Deze unieke, ongerestaureerde auto is in 1946 gebouwd door Rapid A.G. in Dietikon, Zürich in Zwitserland. Bij de constructie maakte Jozef Ganz gebruik van talloze door hem zelf bedachte technische concepten en gepatenteerde ontwerpen voor een Volkswagen.

Het concept van een auto voor het volk is sinds begin jaren '20 bepleit door een Joodse ingenieur, genaamd Jozef Ganz (1898-1967). Als hoofdredacteur van het Duitse vakblad Motor-Kritik kon hij zijn plannen presenteren voor een betaalbaar doch veilige auto voor de massa. In 1931, toen hij in dienst was van Adler, bouwde hij een prototype auto, die hij de Meikever doopte. Dat was een auto met ruggengraat chassis en pendelassen, onderdelen die later zouden terugkomen in het ontwerp van de Volkswagen Kever.
In 1934, kort nadat Hitler tot Rijkskanselier werd benoemd, werd het Ganz onmogelijk gemaakt nog langer zijn autoblad Motor-Kritik uit te geven en werd hij later geheel geboycot. Zijn naam is zelfs uit de geschiedenis gewist. 

Hitler, die aan Ferdinand Porsche de opdracht gaf een auto voor het volk te bouwen, maakte in feite gebruik van het technisch concept van Ganz. Jozef Ganz ontsnapte aan het Nazi-regiem en vestigde zich in Zwitserland waar hij in 1946, met staatssteun, het Zwitserse Volkswagen project opzette. De auto in het Louwman Museum is gebouwd in de Rapidfabriek en is auto nr. 11, uit een voorserie van 37 stuks. Het project is vroegtijdig beëindigd waardoor de auto niet in productie is genomen.