1. SUNBEAM-MABLEY

    MOTOR SOCIABLE Meer informatie

    1901

Deze auto produceert vier wielsporen; de wielen staan niet in lijn met elkaar om de kans op wegslippen zo klein mogelijk te maken. De kans dat het voertuig omslaat, is echter des te groter. En dan hebben we het nog niet over het onconventionele ontwerp, dat doet denken aan een sofa of een chaise longue.

Toch zijn er, voor een prijs van 130 pond per stuk, bijna 150 van deze auto’s verkocht. Voorzover bekend zijn er nog vier van over.

De bestuurder zit achterin en kijkt langs de passagiers, die haaks op de rijrichting zitten. De zijwielen worden via een riem en een ketting aangedreven door de voorin geplaatste, De Dion-Bouton ééncilinder motor en zijn voorzien van een transmissierem. Met een hendel kunnen het voorste en het achterste wiel worden gestuurd.

Fietsenfabrikant John Marston uit het Engelse Wolverhampton, die al rijwielen maakt onder de naam Sunbeam, is reeds met prototypen van auto’s bezig als landhuisarchitect Maxwell Maberley-Smith hem het ontwerp van deze auto aanbiedt, waardoor Marston zich de ontwikkelingskosten kan besparen. Weliswaar wordt Maberley’s naam verkeerd gespeld, maar de eerste Sunbeam-auto is een feit. Deze onconventionele auto staat aan de basis van een merk wat later veel successen behaalt in races en in 1922 zelfs het wereldsnelheidsrecord op zijn naam zet. Dat jaar bereikt Kenelm Lee Guinness een topsnelheid van 215.182 km/u in een Sunbeam 350-HP.