1. WHITE

    MODEL C STEAM CAR DEMI-LIMOUSINE Meer informatie

    1903

De carrosserie van deze White stoomauto is uitwisselbaar. Op dit moment is de gesloten ‘wintercarrosserie’ gemonteerd. Voor de zomer is er een elegant open koetswerk ter beschikking met fraaie tulpvormige rugleuningen, destijds typerend voor auto’s uit de duurdere klasse.

De auto is nog geheel origineel, mede dankzij een klein incident, dat reeds in 1908 plaatsvindt. Er ontploft dan een vlambuis van de stoomketel. De auto wordt naar het huis van de eigenaar gesleept, die een schuur om de auto heen bouwt. Pas in de jaren dertig ziet de White weer het daglicht. De auto wordt weer rijvaardig gemaakt en is vanaf 1937 tot in de jaren zestig een regelmatige deelnemer aan de London to Brighton Run.

Het is de oudst bekende White met een gesloten carrosserie. De condensor op deze compound-stoommachine condenseert de stoom en leidt deze terug naar de waterketel, zodat de actieradius groter is. De condensor zit voorop, waar zich normaliter de radiateur bevindt.

De White, uit Cleveland, Ohio, onderscheidt zich van andere stoomauto’s doordat eigenaar Rollin White rond de eeuwwisseling een ketel ontwerpt die zeer snel stoom kan leveren en ook zeer stil is. De eerste stoomauto wordt al direct de ‘onvergelijkbare White’ genoemd.

William H. Cody, beter bekend als ‘Buffalo Bill’, was een bekende White-eigenaar. Het wordt ook de eerste officiële auto van een president van de Verenigde Staten, William Howard Taft.