1. WOODS

    DUAL POWER Meer informatie

    1917

Hybride aandrijving is niets nieuws, dat bewijst deze Woods Dual Power uit 1917, die aangedreven wordt door zowel een 12 pk viercilinder benzinemotor als een elektromotor. Deze laatste wordt gevoed door een batterijenpakket; met een hendel op het stuur kan het toerental worden geregeld. Raken de batterijen leeg, dan kan met een andere hendel een elektrische koppeling worden ingeschakeld die de benzinemotor start. De elektromotor fungeert dan als dynamo waarmee de batterijen weer worden opgeladen.

De Woods Dual Power kan ook op beide motoren tegelijk rijden. Daarmee haalt de auto circa 56 km/u, met alleen elektrische aandrijving iets meer dan 30 km/u. Hij biedt een gecombineerd voordeel: dankzij de elektromotor hoeft de auto niet aangeslingerd te worden en dankzij de benzinemotor heeft de Woods een grote actieradius.

Eigenaardig is dat de auto niet achteruit kan rijden als de benzinemotor wordt gebruikt. De achteruitversnelling is elektrisch bediend en wordt ingeschakeld met een pedaal.

Voorzover bekend bestaan er nog slechts twee exemplaren van dit type auto, waar dit er een van is.

Woods maakt al elektrische auto’s sinds 1899 en in 1917 wordt de Dual Power op de markt gebracht. Dit type bestaat slechts een jaar als de fabriek ophoudt te bestaan. Het zal nog tachtig jaar duren voordat Toyota in 1997 met de Prius weer een hybride auto in grote aantallen produceert.