Alfa Romeo Tipo 33/TT/3

Het succes van de tweeliter 33/2 smaakte naar meer. Alfa begon met de ontwikkeling van een drieliter prototype om mee te kunnen doen met “de grote jongens”.

Aanvankelijk werd gekozen voor een monocoque chassis. De auto oogde compact en agressief. De auto was voorzien van een V8 motor met de maximaal toegestane inhoud van drie liter, die een vermogen van ca. 410 pk leverde. Deze motor was een opgeboorde versie van de tweeliter motor en ook weer voorzien van vier kleppen per cilinder. De testritten werden gedaan door John Surtees die een grote reputatie had als testrijder. In 1971 werd de Targa Florio gewonnen met onze landgenoot Toine Hezemans en Nino Vacarella aan het stuur. Besloten werd een nieuw chassis te bouwen in de hoop dat de auto lichter en dus competitiever zou worden. De auto werd voorzien van een buizenchassis (TT betekent buizenchassis, Telaio Tubolare), in feite een technologische stap terug. Het vermogen van de motor werd naar 440 pk gebracht. Bij een leeggewicht van 660 kg, zou het een competitief pakket moeten zijn.
Dit werkte. De betrouwbaarheid en dus resultaten verbeterden; meerdere podiumplaatsen werden Alfa’s deel, waaronder in 1972 wederom de Targa Florio.

Wat is er meer te zien? Exposities