4.8 uit 5 op Google
Open van dinsdag t/m zondag 10:00 - 17:00u
Welkom Maak hieronder uw keuze

Stap in de geschiedenis van Battista Pinin Farina

In het Louwman Museum ontdek je de meest bijzondere creaties van Battista Pinin Farina. Zijn hoogtepunten op het gebied van design, schoonheid, technologie, innovatie en snelheid. Ontmoet de top designs van Battista Pinin Farina, in het Louwman Museum in Den Haag. Het museum van de automobiel.

Meester in design

Battista “Pinin” Farina was een Italiaanse auto-ontwerper en oprichter van het beroemde ontwerphuis Carrozzeria Pininfarina. Battista was een pionier, een meester in het vormgeven van metaal en glas tot kunstwerken op wielen. Zijn bijdragen aan de auto-industrie hebben een blijvende invloed gehad op autodesign en zijn naam is nauw verbonden met enkele van de meest iconische en elegante auto’s die ooit zijn geproduceerd.

Zoektocht naar schoonheid

Battista Farina werd geboren op 2 november 1893 in Cortanze, Italië. Zijn bijnaam “Pinin” betekent “klein” in het Piemontees dialect, en vanwege wettelijke redenen werd de naam van het bedrijf later gewijzigd in “Pininfarina”. Battista’s visie was om auto’s te ontwerpen die zowel esthetisch aantrekkelijk als functioneel waren. Hij streefde naar tijdloze elegantie en evenwicht in zijn ontwerpen. Zijn werk was niet alleen een weerspiegeling van zijn passie voor auto’s, maar ook een weerspiegeling van de tijdgeest: een tijdperk waarin de wereld zich herstelde van oorlogen en op zoek was naar schoonheid en innovatie.

Inspiratiebron voor ontwerpers

Battista Farina’s ontwerpen worden nog steeds bewonderd om hun esthetiek, stijl en tijdloosheid. Zijn werk heeft de standaard gezet voor autodesign en heeft invloed gehad op generaties ontwerpers na hem. Hij overleed op 3 april 1966, maar zijn naam en erfgoed leven voort door het werk van Pininfarina, het ontwerphuis dat hij oprichtte en dat nog steeds actief is in de auto-industrie. Pininfarina blijft bekend om zijn hoogwaardige autodesigns en samenwerking met tal van toonaangevende automerken over de hele wereld. Zijn bijdragen aan het autodesign hebben een blijvende invloed gehad op de auto-industrie en zijn werk blijft een inspiratiebron voor hedendaagse ontwerpers.

Perfectie van Italiaans design

Eén van de vroegste triomfen van Farina was de Lancia Astura, een auto die de perfectie van Italiaans design en vakmanschap belichaamde. De vloeiende lijnen, de met zorg vervaardigde details en de harmonie tussen vorm en functie maakten de Astura tot een symbool van verfijning en klasse. Ook creëerde Farina voor Lancia de legendarische Lancia D23 Spyder, een auto die de adembenemende schoonheid van open lucht rijden vastlegde zonder compromissen te sluiten wat betreft prestaties en aerodynamica.

De wereld op zijn kop

Het was zijn samenwerking met Ferrari die zijn wereld echt op zijn kop zette. De Ferrari 500 Superfast, was niet alleen een machine die de racebanen domineerde, maar ook een kunstwerk op vier wielen. Battista begreep de esthetiek van snelheid en liet dit zien door middel van de dynamische vormen en de gedurfde lijnen van de auto. De Ferrari 500 Superfast werd een icoon dat de brug sloeg tussen techniek en kunst.

De toekomst van mobiliteit

En dan was er de Pininfarina X, het hoogtepunt van Farina’s visie op de toekomst van mobiliteit. Deze futuristische conceptauto verkende nieuwe horizonten in termen van vorm, materialen en technologie. Het was een blik in de toekomst, een bewijs van Farina’s voortdurende drang om grenzen te verleggen en de industrie te inspireren.

Ervaar de designs van Battista Pinin Farina van dichtbij

Wacht geen moment langer om het werk van Battista Pinin Farina in het echt te zien. Plan je bezoek aan het Louwman Museum!

Koop je tickets

Uw mandje is leeg