Stap in de geschiedenis van de 24 uur van Le Mans

De 24 uur van Le Mans is een van de oudste en grootste autoraces ter wereld. In 1923 werd op de gewone publieke wegen rond Le Mans en langs de rivier Le Sarthe de eerste race verreden. Nu zijn er elk jaar meer dan 250.000 toeschouwers en 2500 journalisten aanwezig. Tot 1970 was er de befaamde Le Mans-start, waarbij de rijders na het startsignaal naar hun auto’s moesten rennen. Dit jaar wordt de race niet eind juni maar op 21 en 22 augustus verreden. Er rijden diverse klassen, waarbij de ‘Hypercar’ de koningsklasse is. Sinds 2018 is het circuit gemoderniseerd, dat was hoog nodig vanwege de vele dramatische ongelukken. Tot dat moment werden er snelheden gehaald van tegen de 400 kilometer per uur.

 

Triple Crown of Motorsport

De ultieme prestatie

De 24 uur van Le Mans hoort samen met de Indy 500 en de Grand Prix van Monaco tot de ‘Triple Crown of Motorsport’. Veel coureurs vinden het winnen van deze races de ultieme prestatie. Fernando Alonso, Jacques Villeneuve en Juan Pablo Montoya waren er dichtbij, maar alleen Graham Hill (vader van Damon Hill) heeft alle drie de races op zijn palmares staan.

Het Louwman Museum & Le Mans

In het Louwman Museum sta je oog in oog met een groot aantal winnaars van deze 24 uur race. Auto’s die stuk voor stuk prachtige verhalen te vertellen hebben. En met deelnemers die nog steeds tot de verbeelding spreken. Sommige auto’s hebben minder mooie verhalen te vertellen, zoals de Ferrari 750 Monza Scaglietti die deelnam aan de tragisch verlopen race in 1955…

Lees meer

Bentley 4½ litre Vanden Plas Le Mans

1928

Vanaf de eerste 24 uur race in 1923 was Bentley al van de partij. En in 1924 won Bentley de eerste van in totaal vijf overwinningen. Een Bentley 4½ Litre van Vanden Plas, wint Le Mans in 1928. Dit exemplaar is door Bentley gebouwd voor de particuliere markt.

Lees meer

Alfa Romeo 8C 2300 Le Mans Touring

1933

Met deze door Touring ontworpen auto neemt de legendarische coureur uit Monaco Louis Chiron voor de Scuderia in 1933 deel aan Le Mans. In het jaar dat Alfa Romeo de race-afdeling over doet aan voormalig fabriekscoureur Enzo Ferrari, die zijn eigen renstal opricht, de ‘Scuderia Ferrari’.

Lees meer

Lagonda V12 Le Mans Works Team Car

1939 winner

Deze Lagonda V12 is de winnaar in zijn klasse op Le Mans in 1939. Bentley past de V12 aan en brengt de oorspronkelijke 180 pk omhoog naar 206. Vanwege het startnummer krijgt de auto de bijnaam ‘Old Number 5’.

Lees meer

Lagonda M45R Le Mans

1935 winner

Met nauwelijks olie in de motor en met een beschadigde stuurinrichting, ontstaan door een aanrijding in de stortregen met een spinnende Aston Martin, wint deze Lagonda in 1935 met slechts een ronde voorsprong. Deze Lagonda heeft nog de originele bekleding en body.

Lees meer

Aston Martin Nimrod Le Mans

1982

In 1981 bouwt Nimrod Racing Automobiles vijf Groep C racers op een Lola chassis met een 5,3 liter achtcilinder motor geprepareerd door tuningbedrijf Tickford. In 1982 wordt op Le Mans een zevende plaats behaald en in 1983 gaat Nimrod failliet.

Lees meer

Jaguar D-Type XKD 606 Le Mans

1957 winner

In 1957 wint Jaguar met deze D-Type XKD 606 de 24 uur van Le Mans. De XKD 606 voltooit dus in 1957 de hattrick voor Jaguar met drie opeenvolgende Le Mans-overwinningen. De auto heeft een recordafstand gereden van 4.397 kilometer met een gemiddelde snelheid van 183 km/u, een record dat vier jaar standhoudt.

Lees meer

Toyota TS-010 Le Mans

1993

In 1992 nam Toyota deel aan de Le Mans race met een nieuwe TS0101 en eindigde op de tweede plaats. Voor Le Mans 1993 werden 3 lichtere en krachtiger versies gebouwd, waaronder de auto in het museum die gereden werd door de Nederlander Jan Lammers.

Lees meer

Mazda 737C Le Mans

1985

Deze Mazda 737C, voorzien van tweeschijfs Wankelmotor, behaalt in 1985 de derde plaats in zijn klasse op Le Mans. Het is het begin van een succesvolle periode, in 1991 weet Mazda met een 787B, voorzien van een Wankelmotor met vier schijven, zelfs de Le Mans race overall te winnen.

Lees meer