F1 Legends Ascari, Fangio en Clark
Topstukken van de overzichtstentoonstelling zijn ongetwijfeld de winnende Ferrari 500 F2 (1952/53) van Alberto Ascari, de winnende Mercedes-Benz W196 (1955) van Juan Manuel Fangio én de winnende Lotus 33 (1965) van Jim Clark.

In 1952 en 1953 werd Ascari F1 wereldkampioen in zijn Ferrari 500 F2, mede door zijn overwinningen op Zandvoort in beide jaren. In het seizoen 1953 behaalde hij maar liefst zeven overwinningen op rij. Een record dat standhield tot
2013. Alberto Ascari was de eerste wereldkampioen voor Ferrari.

In 1954 en 1955 werd Juan Manuel Fangio F1 wereldkampioen. In 1955 behaalde Fangio met zijn Mercedes-Benz W196 de enige overwinning van
Mercedes-Benz op Zandvoort tot dusver. Juan Manuel Fangio wordt beschouwd als de beste coureur uit de jaren vijftig. Zijn record van vijf wereldtitels in de Formule 1 hield 46 jaar lang stand.

In 1963 en 1965 werd Jim Clark F1 wereldkampioen. Met zijn Lotus 33, voorzien van de Coventry Climax V8-motor, behaalde hij op Zandvoort in 1965 de overwinning. Clark is met vier overwinningen op Zandvoort recordhouder en wordt beschouwd als de beste autoracer uit de jaren zestig.

Meer F1 Legends
Ook de Talbot Lago T26C (1950/51) van de Franse coureur Louis Rosier, de BRM P25 (1959) van de Zweed Jo Bonnier en de Lotus 49 van Graham Hill die de Grand Prix van Zandvoort wisten te winnen maken deel uit van de tentoonstelling. Louis Rosier zegevierde op Zandvoort in 1950 en 1951 toen de Grand Prix nog niet officieel meetelde voor het F1 wereldkampioenschap. Jo Bonnier behaalde in 1959 zijn enige F1 overwinning uit zijn carriëre tijdens de Grand Prix van Nederland.

F1 Legend Graham Hill
De Lotus 49 van tweevoudig F1 wereldkampioen Graham Hill is ook van de partij. Niet Graham Hill maar Jim Clark bekroonde het debuut van deze auto in 1967 met een overwinning tijdens de Grand Prix van Zandvoort. De Lotus 49 was een revolutionair ontwerp. De nieuwe Ford DVF-Cosworth V8-motor maakte deel uit van het chassis, iets wat tot dan toe zelden was voorgekomen. Van 1967 tot en met 1983 werden maar liefst 155 Grand Prix gewonnen door een auto met een DFV-Cosworth V8.

Nederlandse F1 Legends
De HWM – ALTA (1952) van Dries van der Lof en de Porsche 718 (1960) van Carel Godin de Beaufort maken de grid compleet. Dries van der Lof was, samen met Jan Flinterman, de eerste Nederlander die startte in een F1 race. Met zijn HWM – ALTA nam hij in 1952 deel aan de Grand Prix van Zandvoort maar reed onvoldoende rondes om geklasseerd te worden. Carel Godin de Beaufort behaalde in 1962 een zesde plaats op Zandvoort zijn eerste WK-punt.

Techniek
De expositie F1 Legends geeft een prachtig beeld van de technische ontwikkeling binnen de Formule 1 in de periode 1948-1970. Reglementswijzigingen waren ook destijds van invloed op onder meer de maximale cilinderinhoud én of wel of niet een compressor toegepast mocht worden. De evolutie is zichtbaar van een conventioneel buizenframe naar een zogenaamd monocoque chassis dat veel stijver was en waarbij de motor achterin in plaats van voorin werd geplaatst.