1. CHRYSLER

    CU AIRFLOW 8 SEDAN Meer informatie

    1934

De gestroomlijnde vorm van deze Chrysler ‘Airflow’, die aan een Amerikaanse diesellocomotief doet denken, zorgt in 1934 voor heel wat beroering bij de consument. Chrysler CU Airflow 8 rijdt als het ware achterstevoren, een idee van Chrysler-ingenieur Carl Breer, die er door windtunneltests van overtuigd raakt dat de aërodynamica van de gemiddelde Amerikaanse auto beter is als deze achteruit rijdt. Het Airflow-concept leidt, zoals verwacht, inderdaad tot een hogere snelheid en een lager benzineverbruik.

De auto is ook voorzien van veel technische nieuwigheden, zoals een automatische versnelling met overdrive. De brede koets wordt gedragen door een aan het chassis gelast stalen buizenframe. In een Chrysler-promotiefilm die de degelijkheid van de auto moet bewijzen, wordt een Airflow zijdelings een heuvel afgeduwd, waarna hij na een paar koprollen op zijn wielen belandt en op eigen kracht weggereden wordt.

Toch loopt het publiek niet warm voor de Chrysler CU Airflow 8, vanwege het controversiële uiterlijk. Pogingen om de voorzijde wat traditioneler te maken, doen de verkoopaantallen ook niet stijgen en de productie van het model wordt in 1937 stopgezet.

De Chrysler CU Airflow 8 in het museum is een van de zeer weinige exemplaren die in Nederland is geleverd en draagt nog het originele provinciekenteken voor Noord-Holland. Hij is nooit gerestaureerd en staat nog in de originele lak.