1. DAF

    600 PROTO # 13 Meer informatie

    1957

Het bordje waar het prototypenummer met krijt op is geschreven, hangt nog aan de binnenspiegel en in de achterbak liggen nog de zakken met zand voor extra gewicht. Dit is een van de geheime DAF-prototypes die in 1957 volledig gecamoufleerd de weg op gaan om onderworpen te worden aan een stevig testprogramma. In 1958 wordt de DAF 600 een van de sensaties van de AutoRAI, met zijn zeer geavanceerde continu variabele transmissie, de Variomatic. De productie start een jaar later.

Al in de jaren dertig maakt de fabriek van de gebroeders Hub en Wim van Doorne aanhangers en opleggers onder de naam Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek, waar de naam DAF vandaan komt. Na de oorlog produceert de fabriek de eerste vrachtwagens. Hub speelt al langer met het idee om ook een personenauto te maken. In de jaren vijftig schaft hij een Amerikaanse auto met automatische versnelling aan, hetgeen hem inspireert om een soortgelijk systeem toe te passen in kleinere auto’s. Hij ontwikkelt een met riemen en schijven werkende automatische transmissie, die hij inbouwt in een personenauto.

Het systeem is zeer geavanceerd, maar vanwege het bedieningsgemak is de DAF voornamelijk succesvol bij senioren en krijgt daardoor een bedaagd imago. Zelfs rallysuccessen en latere, fraaie Italiaanse ontwerpen kunnen dat niet verbeteren. De personenautodivisie van DAF wordt in 1975 overgenomen door Volvo.