4.8 uit 5 op Google
Open van dinsdag t/m zondag 10:00 - 17:00u
0
Welkom Maak hieronder uw keuze

FINE ART ON WHEELS

Roy Lichtenstein - BMW 320i gruppe rennversion

“I PONDERED ON IT FOR A LONG TIME AND PUT AS MUCH INTO IT AS I POSSIBLY COULD.”

ROY LICHTENSTEIN

Roy Lichtenstein

Ik wilde dat de lijnen die ik schilderde een afbeelding waren van de weg die de auto liet zien waar hij heen moest, zei Roy Lichtenstein over zijn ontwerp van de BMW 320i. Het ontwerp laat ook het landschap zien waar de auto doorheen heeft gereisd. Je zou het een opsomming kunnen noemen van alles wat een auto meemaakt ‘ì alleen weerspiegelt deze auto al deze dingen voordat hij daadwerkelijk op een weg is geweest. En inderdaad, als je beter kijkt, kun je een voorbijrijdend landschap waarnemen. De oversized Benday Dots zijn karakteristiek en doen denken aan Lichtensteins wereldberoemde schilderijen van stripverhalen.

Amerikaanse popart

Roy Lichtenstein, die in 1923 in New York werd geboren, wordt beschouwd als een van de grondleggers van de Amerikaanse popart. Tot 1938 schilderde hij portretten van jazzmuzikanten, ging naar de Art Students League en studeerde uiteindelijk kunst in Ohio. Zijn vroegere werken variëren van kubisme tot expressionisme. Pas aan het eind van de jaren vijftig raakte hij geïnteresseerd in triviale cultuur zoals strips en reclame. Zijn pop-art schilderijen ontstonden in 1961. Deze werden gevolgd door karikaturen van de Amerikaanse manier van leven, experimenten met bekende kunstwerken, beeldhouwwerken en films. Hij stierf in New York in 1997.

Specificaties BMW 320i gruppe 5 rennversion

  • viercilinder lijnmotor
  • 4 kleppen per cilinder
  • dubbele bovenliggende nokkenassen
  • cilinderinhoud: 2000 cm3
  • vermogen: 300 pk
  • topsnelheid: 257 km/u

24-uursrace van Le mans

Na de voltooiing kon Roy Lichtenstein’ Art Car twee keer zijn première vieren, als kunstwerk in het Centre Pompidou in Parijs en als racewagen in de 24-uursrace van Le Mans in juni 1977. De auto werd bestuurd door Hervé Poulain en Marcel Mignot uit Frankrijk. De auto met het nummer 50 behaalde een negende plaats in het algemeen klassement en eindigde als eerste in zijn klasse.

0

Uw mandje is leeg