Hoe het begon
Vlak na de Tweede Wereldoorlog vatte de ANWB het plan op om naar voorbeeld van de Engelse zusterclub Automobile Association (AA) auto’s met pech weer aan de praat te krijgen. Op 15 april 1946 ging de eerste hulpbrigade van de Wegenwacht in Nederland van start met zeven Harley Davidson Liberator motorfietsen, overgenomen van het Canadese leger. Ze werden geel gespoten en voorzien van een zijspan met gereedschapskist. Een paar jaar later, in 1950, is de Wegenwacht in elke provincie actief. Er rijden dan een kleine 100 zijspancombinaties door het hele land. Daarna gaat het snel. De massamotorisering is op gang gekomen. Er worden Wegenwachtstations geopend langs de rijkswegen. En niet veel later worden door het hele land praatpalen geplaatst. Vandaag de dag rijden er zo’n 900 wegenwachten door heel Nederland. En die helpen jaarlijks meer dan 1 miljoen gestrande automobilisten weer op weg.

De toekomst
De Wegenwacht speelt voortdurend in op nieuwe ontwikkelingen. Anno 2021 spelen thema’s als elektrisch rijden, deelconcepten en het gebruik van data een steeds grotere rol. Door te anticiperen en in te spelen op de laatste ontwikkelingen kan de Wegenwacht haar leden de beste pechhulp blijven bieden.