4.8 uit 5 op Google
Open van dinsdag t/m zondag 10:00 - 17:00u
0
Welkom Maak hieronder uw keuze

Stap in de geschiedenis van de Franse finesse

Bugatti is een gerenommeerd historisch Frans automerk, dat bekend is om zijn snelle, dure en exclusieve wagens. In het Louwman Museum is een speciale afdeling te vinden met 8 klassieke Bugatti’s.

 

Bugatti Type 18 Sports

Two-seater ‘Black Bess’

De beroemde Franse vliegenier en sportman Roland Garros (1888-1918), een goede vriend van Ettore Bugatti, wordt in september 1913 de eerste eigenaar van deze Bugatti Type 18.

Datzelfde jaar vliegt Garros als eerste piloot non-stop over de Middellandse Zee in een éénmotorige Morane-Saulnier. Bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog in 1914 wordt hij gevechtspiloot. In oktober 1918 sneuvelt hij.

Zijn Bugatti komt in 1922 in handen van de Engelse vrouwelijke coureur Ivy Cummings, die de auto ‘Black Bess’ noemt, naar de zwarte volbloed van de legendarische struikrover Dick Turpin.

Bugatti Type 44

Het is een zogenaamde ‘faux cabriolet’, een ‘namaak’-cabriolet. Het dak kan namelijk niet open, maar is wel van donkerder gekleurd materiaal gemaakt en heeft een zogenaamd ‘kinderwagenscharnier’, dat hier louter ter versiering dient. Ondanks het ingetogen koetswerk mag de auto niet onderschat worden: onder de motorkap zit een forse drieliter achtcilinder. De bekleding is nog volledig origineel.

Bugatti Type 50T

Coach Profilée

Er zit een bijzondere harmonie in het ontwerp van deze Bugatti. Alle lijnen ondersteunen en accentueren elkaar. Het is klassiek en avant-gardistisch tegelijk.

Let op de extreem lage hellinghoek van de voorruit; minder dan dertig graden. Het uitzonderlijk fraaie en tevens vooruitstrevende ontwerp van deze ‘coach profilée’ is afkomstig van Jean Bugatti, de zoon van Ettore. Als hij deze auto tekent, is hij pas 23 jaar oud.

Bugatti Type 54

Bachelier Roadster

In 1932 koopt de Engelse aristocraat en coureur Earl Howe een Type 54 en rijdt ermee in de Franse Grand Prix. Hij valt uit met een kapotte versnellingsbak, maar is sowieso niet tevreden over de auto en verkoopt hem aan de Engelse Bugatti-liefhebber L.G. ‘Batch’ Bachelier.

Deze bouwt een roadster carrosserie op het Type 54-chassis. Zijn eigen Type 55 roadster dient als voorbeeld. Bachelier is echter ernstig ziek en overlijdt net voordat de auto af is.

Bugatti Type 57

Roadster Grand Raid Gangloff

Als deze Bugatti Type 57 op de Parijse autotentoonstelling van 1934 wordt gepresenteerd, slaat hij in als een bom.

Het roept onmiddellijk avontuur op, het woord ‘raid’, een Franse uitdrukking voor een lange rally door onherbergzaam gebied, zoals een woestijn. De naam is door Bugatti ook bewust gekozen voor deze zeer sportieve uitvoering van het Type 57 met de twee aerodynamische uitstulpingen aan de achterzijde, die aan de vormen van een vliegtuig doen denken.

0

Uw mandje is leeg