4.8 uit 5 op Google
Open van dinsdag t/m zondag 10:00 - 17:00u
Welkom Maak hieronder uw keuze

One off

De unieke Bugatti Type 57 Roadster Grand Raid Gangloff uit 1934 wordt omringd door mysterie. De auto is een waar meesterwerk van autotechniek. Dit schitterende voertuig is ontworpen door de legendarische Italiaanse autobouwer Ettore Bugatti en carrosseriebouwer Gangloff. Op de Autosalon van Parijs in 1934 werd dit unieke exemplaar als one off gepresenteerd. Oorspronkelijk zouden er 10 Grand Raid chassis worden gebouwd, maar dit is het enige exemplaar dat uiteindelijk is gebouwd, met chassisnummer 57222.

Uniek ontwerp

Een van de meest opvallende kenmerken is het voortreffelijke carrosserieontwerp. De carrosserie is gemaakt van lichtgewicht aluminium en heeft vloeiende lijnen en rondingen die de auto een gevoel van beweging geven, zelfs als hij stilstaat. De beroemde hoefijzervormige grill is een kenmerkend designelement van Bugatti. Karakteristiek aan het ontwerp zijn de gestroomlijnde en langwerpige spatborden, de V-vormige voorruit en de aerodynamische hoofdsteunen. De hoek van de stuurkolom werd aangepast om de bestuurder verder naar achteren in het chassis te brengen en ook de versnellingspook, handrem en pedalen werden verplaatst.

De kleuren van de Bugatti familie

Denk je bij Bugatti al snel aan blauw (de landenkleur van Frankrijk bij autoraces), de Grand Raid is zwart met geel. Dit zijn de favoriete kleuren van Bugatti’s oprichter, Ettore Bugatti en werden gebruikt door de Bugatti familie. In 2022 stond de Bugatti Type 57 Roadster Grand Raid uit het Louwman Museum model voor de nieuwe Bugatti W16 Mistral, die dezelfde prikkelende art-deco-rondingen en kleurencombinatie meekreeg.

Roadster Grand Raid

De naam roept onmiddellijk avontuur op. Het woord ‘raid’ is een Franse uitdrukking voor een lange rally door onherbergzaam gebied, zoals een woestijn. De naam is door Bugatti ook bewust gekozen voor deze zeer sportieve uitvoering van het Type 57 met de twee aerodynamische uitstulpingen aan de achterzijde. Ze doen denken aan de vormen van een vliegtuig.

Rijke historie

Kort nadat Ettore Bugatti de wereld verbaasde met zijn prachtige ontwerp op de Autosalon van Parijs, werd de Type 57 Roadster Grand Raid Gangloff in de rally Parijs-Nice-Parijs bestuurd door de legendarische racer Pierre Veyron- de man wiens naam werd gegeven aan de eerste Bugatti hypercar uit het moderne Bugatti tijdperk. In april 1935 behaalde Robert Benoist met deze auto de eerste plaats in het Chavigny heuvelklim evenement. De auto werd in 1946 verkocht aan de eerste naoorlogse eigenaar. Sinds 2001 staat de Bugatti Type 57 Roadster Grand Raid Gangloff in het Louwman Museum in Den Haag en verkeert hij in exact dezelfde staat als toen hij destijds op de Parijse autoshow werd gepresenteerd.

Kom de Bugatti Type 57 Roadster Grand Raid Gangloff bekijken!

Koop je tickets

Uw mandje is leeg