4.8 uit 5 op Google
Open van dinsdag t/m zondag 10:00 - 17:00u
0
Welkom Maak hieronder uw keuze

Van S naar SSK

In 1929 presenteerde Mercedes-Benz de SSK op de autosalon van Genève. De auto is gebaseerd op de S-serie die in 1927 werd geïntroduceerd, kort na de fusie van Daimler en aartsrivaal Benz. Op zijn beurt werd de S gevolgd door de SS. De twee auto’s waren succesvol zolang de weg recht was. Deze beperking verontrustte racemanager Alfred Neubauer. Daarom werd in het voorjaar van 1928 de opdracht gegeven om een minder logge auto te bedenken. Het werd de SSK, wat heel toepasselijk stond voor Super Sport Kurz.

Volledig origineel

Er zijn in een periode van 3 jaar slechts 30 SSK’s gebouwd, een onbeduidend aantal gezien de jaarlijkse productie van 9000 auto’s in dezelfde periode. Ongeveer de helft van de SSK’s is met veel succes gebruikt voor de autosport. Hierdoor liepen veel exemplaren mechanische defecten en schades op. Dat geldt niet voor het exemplaar in het Louwman Museum. De geschiedenis hiervan is uitgebreid gedocumenteerd en de auto is nog volledig origineel en in ongerestaureerde staat. Deze Mercedes SSK uit 1929 kent geen gelijke. Maar ondanks zijn bijzondere conditie en achtergrond, wordt de auto nog steeds ingezet voor stevige historische ritten, zoals de Mille Miglia.

Beroemd en succesvol

De publiciteitswaarde van de SSK was enorm. Veel SSK’s waren eigendom van beroemdheden als Dorothy Paget en David Scott-Moncrieff. Andere SSK’s wisten een ongekend aantal races te winnen, zoals de 500 mijl van Argentinië, de Mille Miglia, de Britse Tourist Trophy, de Grand Prix van Ierland, Spanje, Argentinië en Duitsland, beroemde heuvelklimmen en nog veel meer. Dat Mercedes de SSK als ‘witte olifant’ in advertenties neerzette als ’s werelds snelste sportwagen, was dus geen loze belofte.

Ferdinand Porsche

Ferdinand is zijn loopbaan begonnen bij Mercedes- Benz. Hij ontwierp de S, de SS en de SSK. De SSK is de laatste auto die door Ferdinand Porsche voor Mercedes-Benz werd ontwikkeld voordat hij voor zichzelf begon. Eind 1928, na een geschil met de raad van bestuur, stormde de briljante en onstuimige ingenieur naar buiten in een woede die naar verluidt slechts een paar decibel minder was dan de brul die uit de door hem ontworpen SSK kwam. De brul van de SSK was buitengewoon. De mechanische compressor kreeg de toepasselijke naam ‘olifantenblazer’.

Kom de Mercedes-Benz SSK bekijken!

Koop je tickets

0

Uw mandje is leeg