Spyker 60-HP Four-Wheel Drive

De Spyker 60HP, gepresenteerd in 1903, maar waarschijnlijk gebouwd in 1902, is de eerste auto ter wereld met een zescilinder motor en de eerste benzineauto met vierwielaandrijving en een vierwielremsysteem. Dat maakt deze Spyker 60-HP tot een van de belangrijkste auto’s uit de autogeschiedenis.

Gebouwd om te racen

De Spyker 60HP wordt in opdracht van Jacobus Spijker gebouwd om mee te doen aan de wegwedstrijd Parijs-Madrid. Het ontwerpproces verloopt moeizaam, totdat de jonge Belgische ingenieur Joseph Valentin Laviolette zich ermee bemoeid. De net bij Spyker aangestelde Laviolette heeft dan al een ontwerp liggen voor een motor met zes aparte cilinders en brengt dit met succes in praktijk.

Blackpool & Birmingham races

De auto is echter niet op tijd klaar voor de race en wordt pas in december 1903 gepresenteerd in Parijs. Twee maanden later staat hij op een tentoonstelling in het Londense Crystal Palace. Aan races zou de auto nauwelijks deelnemen. Er zijn slechts twee races bekend waaraan de Spyker 60HP deelnam, beide in Engeland. Eén was de Blackpool races in Blackpool (1904), waar een derde plaats werd behaald en de andere in Birmingham in 1906, welke gewonnen werd.

Volledige restauratie

Begin jaren twintig wordt de Spyker op een onbekwame manier gerestaureerd en belandt na het definitieve faillissement van Spyker in handen van een oud-directeur. Van 1953 tot 1993 staat de auto, voorzien van een zwaar gemodificeerd koetswerk, in verschillende Nederlandse musea, waarna hij wordt verworven door het Louwman Museum. Na een restauratie van vijf jaar verkeert de auto nu in dezelfde staat als waarin hij in 1904 in Crystal Palace stond.

Ervaar dit meesterwerk van dichtbij

Wacht geen moment langer om dit meesterwerk in het echt te zien. Plan je bezoek aan het Louwman Museum!

 

Koop je tickets