4.8 uit 5 op Google
Open van dinsdag t/m zondag 10:00 - 17:00u
Welkom Maak hieronder uw keuze

Dino Ferrari

Dino Ferrari, de zoon van oprichter Enzo Ferrari had een grote invloed op de racesuccessen en de technische innovaties van het bedrijf. Dino ontwierp samen met carrosseriebouwer Sergio Scaglietti de Ferrari 750 Monza. Deze racewagen is vernoemd naar het circuit van Monza in Italië, een plek waar Ferrari al talloze successen had geboekt. De auto is speciaal ontworpen voor uithoudingsraces zoals de Mille Miglia, Targa Florio en de 24 uur van Le Mans.

Technische innovaties

De Ferrari 750 Monza Scaglietti is de eerste race-Ferrari die met schijfremmen werd uitgerust. De 3.0 liter viercilindermotor, gebouwd door Lampredi was een afwijking van de typische V12-motoren die Ferrari tot dat moment gebruikte. Deze motor was innovatief en efficiënt, waardoor de auto goed presteerde in duurraces. Hij was ook licht van gewicht, wat bijdroeg aan de wendbaarheid van de auto op het circuit. De aanduiding 750 stond voor de cilinderinhoud: 750 cc per cilinder.

Bijzondere racehistorie

Aan de Ferrari 750 Monza van het Louwman Museum is veel racehistorie verbonden. De auto is gereden door grote namen uit de autosport, zoals Mike Hawthorn, Maurice Trintignant, Umberto Maglioli en José Froilán Gonzáles. De eerste race die met deze auto werd gereden was de ‘Supercortemaggiore’ op Monza, met een tweede plek als resultaat. In 1954 won Ferrari met deze auto het Wereldkampioenschap lange-afstandsraces. De rijders waren Mike Hawthorn en Maurice Trintignant.

24 uur van Le Mans

In 1955 nam de auto deel aan de 24 uur van Le Mans. De race die vooral wordt herinnerd vanwege een van de dodelijkste incidenten uit de geschiedenis van de autosport. Pierre Levegh vloog na een botsing met zijn Mercedes-Benz 300 SLR in het publiek, wat resulteerde in de dood van 83 toeschouwers. De Ferrari 750 Monza met de rijders Dreyfus en Lucas was kort daarvoor uitgevallen.

Uniek exemplaar

Na de tragische dood van Dino Ferrari in 1956 werd deze Ferrari Monza verscheept naar Amerika, waar meerdere rijders en eigenaren van de auto hebben genoten. Eind jaren 80 kwam de auto in handen van het Louwman Museum. Een grondige restauratie heeft de auto teruggebracht in de staat van begin 1955. Het is een absoluut meesterwerk uit de racehistorie van Ferrari en een in meer dan één opzicht unieke auto.

Kom de Ferrari 750 Monza Scaglietti bekijken!

Koop je tickets

Uw mandje is leeg