Pegaso Z-102 Cúpula komt naar het Museum
Vanaf eind mei is de 1952 Pegaso Z-102 BE Cup (Berlineta ENASA Cúpula) voor het eerst te bewonderen in het Louwman Museum.
De auto komt dan terug uit Amerika na de deelname aan het Concours d’Elegance van Amelia Island. Op dit prestigieuze evenement is Pegaso de verkozen door de internationale jury tot ‘Best of Show’
De lijnen van deze Spaanse Pegaso zijn geïnspireerd op de destijds heersende hype rond UFO’s en vliegende schotels. De carrosserie, gemaakt van aluminium, omsluit als het ware het chassis. Bumpers ontbreken; in plaats daarvan zijn er rozetten met stootrubbers gemonteerd. Het meest bijzondere designkenmerk is echter de koepelvormige achterruit, vandaar de typeaanduiding Cúpula.
Het futuristische ontwerp wordt gerealiseerd door ENASA, tevens moedermaatschappij van Pegaso, en in 1953 tentoongesteld op de New York Auto Show.
Niet alleen vanwege het ontwerp, maar ook door zijn opvallende kleurstelling van geel met een groen interieur en rode zijvlakken op de banden trekt de auto ieders aandacht, waaronder die van Rafael Trujillo, president van de Dominicaanse Republiek. Trujillo koopt de Pegaso en houdt hem tot aan zijn dood in 1961. Sinds Trujillo’s eigenaarschap heeft deze Pegaso de bijnaam ‘El Dominicano’.
Nadat de auto verschillende eigenaren heeft gekend verwerft het Louwman Museum de Pegaso in 2006. Drie jaar later begint een intensieve restauratie, die tot 2015 zal duren. De auto is net op tijd gereed voor het concours van Villa d’Este in Italië, waar de Pegaso onder meer de juryprijs voor het mooiste design in de wacht sleept.
Het Spaanse ENASA (Empresa Nacional de Autocamiones SA), komt voort uit de nationalisering in 1945 van Hispano-Suiza. Onder de merknaam Pegaso, naar het gevleugelde paard Pegasus uit de Griekse mythologie, produceert ENASA vrachtwagens, bussen en militaire voertuigen. Uit prestigeoverwegingen wordt in 1951 een sportwagen geïntroduceerd, de Z-102. Hoewel uitgerust met sterke motoren en prachtige koetswerken worden de dure Pegaso-sportwagens in het naoorlogse Europa geen succes; er worden slechts zo’n honderd vervaardigd en rond 1957 schakelt de fabriek weer volledig over op vrachtauto’s. In 1990 wordt ENASA overgenomen door Iveco en kort daarna verdwijnt de merknaam Pegaso.