4.8 uit 5 op Google
Open van dinsdag t/m zondag 10:00 - 17:00u
Welkom Maak hieronder uw keuze

Stap in de geschiedenis van Piero Taruffi

In het Louwman Museum ontdek je het levensverhaal van Piero Taruffi. Zijn successen en zijn creaties. In het Louwman Museum in Den Haag. Het museum van de automobiel.

De veelzijdigheid van Piero Taruffi

Piero Taruffi, geboren op 12 oktober 1906 in Albano Laziale, Italië, begon zijn carrière als autocoureur in de jaren 1930. Hij groeide uit tot een van de meest veelzijdige en gerespecteerde coureurs van zijn tijd, met successen in Grand Prix-races, lange-afstandsraces en op de autosport circuits over de hele wereld.

Italiaanse roots

Taruffi’s vroege race jaren waren voornamelijk in Italië, waar hij deelnam aan verschillende nationale races. In 1932 behaalde hij zijn eerste grote overwinning in de Coppa Ciano, een belangrijke Italiaanse autorace. Zijn talent en vaardigheid achter het stuur vielen op, en al snel werd hij opgemerkt door grote raceteams.

De Mille Miglia van 1957

Een van Taruffi’s meest opvallende prestaties was zijn overwinning in de legendarische Mille Miglia van 1957. Hij reed achter het stuur van een Ferrari 315 S en legde de 1000-mijlsrace af met een verbluffende gemiddelde snelheid, waarmee hij zijn naam vestigde als een van de grootste coureurs van zijn tijd.

De 24 uur van Le Mans

Taruffi was ook een vaste deelnemer aan de 24 uur van Le Mans, waar hij verschillende keren aan de start verscheen. Hoewel hij daar nooit de overwinning behaalde, was hij altijd een geduchte concurrent en droeg hij bij aan de reputatie van de race als een van de zwaarste uitdagingen in de autosport.

Een begaafd ingenieur

Naast zijn successen als coureur, was Taruffi ook een begaafd ingenieur en ontwerper. Hij studeerde werktuigbouwkunde aan de Universiteit van Rome en gebruikte zijn technische kennis om raceauto’s te verbeteren. In de loop van zijn carrière was hij betrokken bij de ontwikkeling van verschillende auto’s, waaronder enkele die zijn naam droegen. De meest opmerkelijke auto’s die Taruffi ontwierp, waren de Tarf I en de Tarf II, experimentele racewagens gebouwd in de jaren 1950. Deze auto’s, die hij zelf financierde, waren voorzien van innovatieve technologieën en aerodynamische ontwerpen, die destijds revolutionair waren in de autosportwereld.

Een van de grootste iconen van de autosport

Taruffi’s passie voor zowel het racen als de techniek maakte hem een unieke figuur in de autosport gemeenschap. Zijn vermogen om succesvol te zijn als coureur en als ontwerper getuigt van zijn veelzijdigheid en toewijding aan de sport. Zijn nalatenschap leeft voort als een van de grote iconen van de autosport, wiens invloed nog steeds voelbaar is in de moderne racewereld.

Voel de veelzijdigheid van Piero Taruffi van dichtbij

Wacht geen moment langer om de veelzijdigheid van Piero Taruffi  in het echt te zien. Plan je bezoek aan het Louwman Museum!

Koop je tickets

Uw mandje is leeg