Het is de taak van het Louwman Museum om alle facetten en periodes van de auto-evolutie met het publiek te delen. Vorig jaar nog lag de focus op de cyclecars uit het begin van de vorige eeuw. Dit maal staat de tijdmachine ingesteld op de jaren 90. We belichten de supercars uit die tijd, want in dat decennium leek er een ware gekte rond high performance-sportwagens te ontstaan. De basis daarvoor werd al in de jaren 80 gelegd. Er ontstonden nieuwe merken. Vooral voor het begin van de jaren 90 stonden veel introducties gepland. Het was een financiële crisis rond 1992/93 die de gefortuneerde autoliefhebbers terughoudend maakten, waardoor de orderintake voor supercars instortte en nieuwe sportwagenmerken failliet gingen of projecten voortijdig werden beëindigd.
Toch zijn er tal van interessante en imponerende supersportwagens in de jaren 90 verschenen. Het Louwman Museum wist een unieke collectie bij elkaar te brengen. Het begrip supercar is daarvoor gedefinieerd als gelimiteerd productievolume, minimaal 500 pk en een topsnelheid van ruim 300 km/h. Daarbinnen is een diversiteit aan modellen te bewonderen, onderverdeeld in verschillende categorieën: productiemodellen, limited editions, homologatie-auto’s en prototypes. Sommige modellen zijn niet eerder in Nederland getoond, zelfs niet in de Benelux. En de groep sportwagens an sich is als geheel niet eerder in Nederland te zien geweest. Ook niet in de Benelux en zelfs niet in Europa. Misschien zelfs niet in de wereld…
Met gepaste trots presenteert het Louwman Museum tijdens de expositie ‘Supercars van de jaren 90’ de volgende auto’s:
Productiemodellen:
Aston Martin Vantage V600
Bugatti EB110 Super Sport
Vector W8
Limited Editions
Ferrari F50
Jaguar XJ220
McLaren F1
Homologatiespecials
Mercedes CLK GTR Strassenversion
Nissan R390 GT1
Porsche 911 GT1 Strassenversion
Toyota GT-One street
Prototypes
BMW M8 E31
Mercedes-Benz C112