Fiat 509A Saloon

Het met kunstleer bespannen koetswerk van deze Fiat wordt een Weymann-carrosserie genoemd en is bedoeld om de auto lichter te maken, waardoor gebruik gemaakt kan worden van een 900 cc viercilinder motor.

Een dergelijk kleine motor was een aantal jaren daarvóór ondenkbaar voor toepassing in een vierpersoons sedan, omdat de auto’s te zwaar waren.

De Fiat 509 wordt in 1925 met open armen ontvangen. Het is de eerste massa-geproduceerde auto van Fiat; er zijn tot 1929 circa 90.000 exemplaren van vervaardigd. Hij is volledig uitgerust, netjes afgewerkt en toch goedkoop, waardoor hij de markt voor de minder welgestelde automobilist opent. Het is ook de eerste auto die gefinancierd kan worden. In Engeland kost de auto 195 pond, de uitvoering met Weymann-koets 240 pond.

Maar de kleine Fiat is ook in trek bij gekroonde hoofden: de Italiaanse troon-opvolger Umberto II heeft twee 509’s en zijn zuster Giovanna bezit er in die tijd ook een, evenals de koningin van Joegoslavië. Bij stripliefhebbers is de auto bekend doordat stripfiguur Guust Flater in een 509 in taxiuitvoering rijdt.

Wat is er meer te zien? Exposities