Stap in de geschiedenis van de Mille Miglia
Van 11 tot en met 15 juni vindt dit jaar de Mille Miglia plaats. Deze race over 1.000 mijl werd tussen 1927 en 1957 georganiseerd. Tegenwoordig is de Mille Miglia geen race meer, maar een rally voor auto’s uit die tijd. Het Louwman Museum herbergt veel originele auto’s en neemt ook vaak deel aan nieuwe edities. Het theater is zelfs helemaal gebouwd in de stijl van die in Brescia, de startplek van de race.
De historie van de Mille Miglia
essere mille miglia lontani da…
De Mille Miglia is altijd dwars door hetzelfde deel van Italië verreden, iedere keer via een andere route, maar wel altijd de start en finish in Brescia. Tot 1938 wist Alfa Romeo vrijwel alle edities te winnen. Vanaf 1941 tot na de Tweede Wereldoorlog werd er niet gereden, dit vanwege het gevaar voor toeschouwers. In 1947 won Alfa Romeo, maar daarna was het voornamelijk de beurt aan Ferrari om furore te maken, totdat een grote crash tijdens de race van 1957 het einde betekende van de Mille Miglia.
1929
Mercedes Benz SSK
Deze beroemdste Mercedes aller tijden is nog geheel origineel. Er zijn slechts 30 exemplaren ooit gebouwd van deze zogenaamde ‘Super Sport Kurz’. Talloze race-overwinningen zijn er behaald, waaronder die van de Mille Miglia in 1931. Dit exemplaar nam nog negen keer deel aan de historische Mille Miglia.
Lees meer1931
Alfa Romeo 6C 1750 Gran Sport Testa Fissa
In 1929 voltooiden 25 van de 26 6C 1750’s de Mille Miglia. De Testa Fissa uit ons museum nam deel aan de Mille Miglia van 1934, bestuurd door de eerste wereldkampioen Formule 1: Nino Farina.
Lees meer1938
BMW 328
Opgestart als prestigeproject voor het Derde Rijk, wist deze echte allrounder meer dan 140 race- en rallyoverwinningen op zijn naam te zetten. Waaronder die van de Mille Miglia in 1940. Het was niet alleen een sportauto, maar ook een circuit-bolide en langeafstandsracer ineen.
Lees meer1941
Alfa Romeo 8C 2900B Spider Corsa Sperimentale Balena
Deze Alfa Romeo 8C 2900B Spider Corsa Sperimentale Balena (walvis) werd in de jaren tachtig gevonden in Argentinië. De eerste elf Alfa’s 8C 2900 werden door de Scuderia Ferrari ingezet voor races. Tweemaal wist een 8C 2900 de Mille Miglia te winnen.
Lees meer
1949
Ferrari 166 Inter Coupé Touring
De Ferrari 166 wist de Mille Miglia driemaal op zijn naam te schrijven. Dit exemplaar met een aluminium carrosserie en plexiglas dak is een van de vroegste versies van de 166. De motor werd getekend door Gioacchino Colombo, afkomstig van Alfa Romeo.
Lees meer1952
Aston Martin DB3 Works Team Car
Deze fabrieksracer heeft in 1952 de Grand Prix van Monaco gereden. Peter Collins behaalde daar een zevende plek. In 1953 wist dezelfde Peter Collins met deze auto een zestiende plek te halen in de Mille Miglia. Sindsdien heeft de auto 22 keer deelgenomen aan de historische Mille Miglia.
Lees meer1953
Iso Isetta
Isetta betekent ‘kleine’. In 1954 deden zeven van deze originele versie van ontwerper Renzo Rivolta mee aan de Mille Miglia. Ze wonnen dat jaar de economy-klasse. BMW kocht kort daarna de licentie en ging onder eigen naam de Isetta produceren.
Lees meer2010
Theater van het Louwman Museum
De inrichting van het theater van het Louwman Museum is gebaseerd op het ‘Teatro Grande’ in Brescia, de stad waar jaarlijks de Mille Miglia start. In het podium kan een auto worden gepresenteerd met behulp van een speciale lift.
Lees meer